Άσκηση και κορωναϊός [συνέντευξη]

Αυτές οι τελευταίες εβδομάδες σίγουρα είναι δύσκολες για όλους μας. Μέσα στην υποχρεωτική καραντίνα που μπήκαν οι ζωές μας, βομβαρδιστήκαμε από πληθώρα πληροφοριών σχετικά με την διατροφή και τον τρόπο ζωής που πρέπει να έχουμε απέναντι στον νέο ιό. Εμείς αρχικά και στο θέμα της διατροφής ρωτήσαμε επιστήμονες με τους οποίους συνεργαζόμαστε αλλά και στο θέμα της άσκησης και πόσο βοηθάει την υγεία μας, στραφήκαμε στην Χριστιάνα Λέκκα, Φυσικοθεραπεύτρια-Κινησιολόγος-Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής για να μας εξηγήσει πως η άσκηση βοηθάει το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Με την Χριστιάνα είχαμε ξαναμιλήσει σε μία υπέροχη συνέντευξη για τον ευεργετικό ρόλο της άσκησης και την σχέση της με τον καρκίνο. Αυτή την φορά μας ανέλυσε ενδελεχώς πως δρα η άσκηση στο ανοσοποιητικό μας σύστημα, τι είδους άσκηση πρέπει να κάνουμε αλλά και άλλα ερωτήματα σχετικά με τον νέο ιο COVID-19.

Πως η άσκηση βοηθάει το ανοσοποιητικο σύστημα;

Η άσκηση είναι πολύ σημαντική για την άμυνα του οργανισμού διότι έχει την ικανότητα να παρεμβαίνει σε βασικούς αμυντικούς κυτταρικούς μηχανισμούς. Πέραν του ότι ρυθμίζει τα επίπεδα των βασικών ορμονών στο σώμα ,γεγονός που από μόνο του παρέχει μια γενικότερη προστασία για τις χρόνιες ασθένειες( ρύθμιση σακχαρώδη διαβήτη ,αρτηριακής πίεσης κτλ) αυξάνει τον αριθμό αλλά και την δραστικότητα των κυττάρων του αίματος που είναι υπεύθυνα για την άμυνα του οργανισμού(πχ λεμφοκύτταρα, μακροφάγα). Σε ένα πεδίο μάχης ισχυρότερος είναι αυτός που έχει μεγαλύτερο αριθμό στρατιωτών .Αν αυτοί μάλιστα είναι και πιο δυνατοί η νίκη είναι σίγουρη. Κάπως έτσι γίνεται και μέσα στον οργανισμό.

Θα έχεις προσέξει ότι οι άνθρωποι που είναι ευάλωτοι στον κοροναιο είναι αυτοί που έχουν χρόνια νοσήματα , σακχαρώδη διαβήτη , αρρύθμιστη αρτηριακή πίεση καρκίνο κτλ . Γιατί συμβαίνει αυτό ; Γιατί πολύ απλά λόγω αυτών των νοσημάτων δεν έχουν το ίδιο ανοσοποιητικό σύστημα συγκριτικά με αυτούς που δεν έχουν κάποιο χρόνιο νόσημα . Επίσης συνήθως αυτοί που πάσχουν από χρόνιο νόσημα αποφεύγουν την άσκηση με αποτέλεσμα να χάνουν και την ευκαιρία βελτίωσης του ήδη πάσχοντος ανοσοποιητικού τους συστήματος.



Τι είδους άσκηση είναι πιο ενδεδειγμένη αυτές τις μέρες.

Η αερόβια άσκηση δηλαδή περπάτημα ,ποδήλατο αλλά και οι ασκήσεις αντίστασης με λάστιχα η βάρη είναι το πιο πλήρες πακέτο που μπορεί να θωρακίσει τον οργανισμό μας ως ένα βαθμό έναντι οποιασδήποτε απειλής συμπεριλαμβανομένης εννοείται και του κορωναιου.

Νομίζω ότι ο κωροναιος ίσως στάθηκε και μια καλή αφορμή για να μπει λίγο στην συνείδησή μας η άσκηση. Βγαίνοντας έξω για το καθιερωμένο μου περπάτημα συναντώ γείτονες και ανθρώπους που μέχρι πριν ένα μήνα δεν έβγαιναν από το σπίτι να περπατήσουν δυο μέτρα με την δικαιολογία της κούρασης και της έλλειψης χρόνου. Αν θα επέλεγα να μην αλλάξει κάτι από όλο αυτό που βιώνουμε θα ήταν σίγουρα αυτή η ‘’συνήθεια της άσκησης’’ που έστω και εξαναγκαστικά πήρε μια θέση στην καθημερινότητά μας. Είναι από τις λίγες φορές που ένα κακό γεγονός σε βοηθά να αναθεωρήσεις πράγματα για την υγεία σου χωρίς να έχει προλάβει να την βλάψει όπως γίνεται συνήθως. Η άσκηση ξεκίνησε ως μέσο διαφυγής από τους κανόνες της πολιτείας αλλά είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε ότι είναι και ένα βασικό μέσο σωτηρίας μας. Ο κορωναιος θα ήταν ανίσχυρος αν τα χρόνια νοσήματα δεν υπήρχαν . Και τα χρόνια νοσήματα με την σειρά τους δεν θα υπήρχαν αν υπήρχε μεγαλύτερη προσοχή στην διατροφή και στην άσκηση .Όλα είναι ένας κύκλος ,αν γίνει όμως μια σωστή αρχή όπως πιστεύω ότι έγινε μόνο κερδισμένοι θα βγούμε από όλο αυτό .

Ποια άλλη συμβουλή πρέπει να ακολουθούμε αυτές τις μέρες;

Η άσκηση πέραν της ενίσχυσης του ανοσοποιητικού συστήματος που επιφέρει, συμβάλει και στην ενίσχυση του αντιοξειδωτικού συστήματος του κυττάρου, καταπολεμώντας με αυτόν τον τρόπο και τις χρόνιες φλεγμονές . Φυσικά από μόνη της δεν μπορεί να κάνει θαύματα. Δε γίνεται ένα όπλο να σκοτώνει όλους τους εχθρούς οι σφαίρες κάποια στιγμή θα τελειώσουν. Η επιπλέον ενίσχυση πρέπει να παρέχεται φυσικά από την διατροφή. Αν υπάρχει μια ισορροπημένη διατροφή , και λήψη βιταμινών από φρούτα και λαχανικά είναι ο τέλειος συνδυασμός για να είμαστε όσο τον δυνατόν καλύτερα προστατευμένοι.


Είναι δυνατή η άσκηση για όλες τις ηλικίες και αν ναι σε ποια ένταση;

Το μυστικό της επιτυχίας της άσκησης όπως υποστηρίζω πάντα είναι η εξατομίκευση .Δηλαδή να είναι κομμένη και ραμμένη στο προφίλ του καθενός από εμάς . Όλες οι ηλικίες ευεργετούνται από την άσκηση αν αυτή διεξάγεται σεβόμενη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ασκούμενου. Μια άσκηση για να είναι ευεργετική δεν χρειάζεται να είναι πολύωρη ή ιδιαίτερης δυσκολίας. Άνθρωποι με χρόνιες ασθένειες ευεργετούνται και με μόλις 4 λεπτά άσκηση. Αυτά τα 4 λεπτά στην πάροδο του χρόνου θα αυξηθούν και θα επιφέρουν επιπλέον θετικά αποτελέσματα. Όταν υπάρχουν ειδικά οδηγίες από έμπειρους προπονητές στο χώρο τα αποτελέσματα είναι θεαματικά και δεν ελλοχεύει κίνδυνος τραυματισμού ή επιδείνωσης κάποιας παθολογίας.

Συνέχεια του άρθρου στην επόμενη σελίδα